Saavutettavuustila tukee vastaajia, jotka käyttävät esimerkiksi ruudunlukuohjelmia. Käyttö on erityisen tärkeää julkishallinnon organisaatioille, jotka noudattavat EU:n saavutettavuusdirektiiviä. Tila on suunniteltu vastaamaan WCAG 2.2 -ohjeistoa.
Miten saavutettavuustila toimii? Saavutettavuustila auttaa vastaajia, jotka hyötyvät siitä, että verkkosisältö on tehty helpommin saavutettavaksi. Jos haluat korostaa saavutettavan vastauksen mahdollisuutta, voit valita ”Näytä saavutettavuustila” -painikkeen. Tämä näkymä selkeyttää kyselyyn vastaamista esimerkiksi seuraavin tavoin:
-
Ruudunlukuohjelmien tuki paranee.
-
Käyttäjäystävälliset navigointivaihtoehdot korostuvat.
-
Selkeä visuaalinen ulkoasu helpottaa lukemista ja ymmärtämistä.
Vinkit saavutettavan kyselyn luomiseen
-
Käytä saavutettavuustilaa automaattisesti: Voit pakottaa vastausnäkymän avautumaan saavutettavassa tilassa muokkaamalla jakolinkkiä. Poista linkin lopusta kauttaviiva ja lisää sen tilalle (ilman välilyöntiä)
?accessibility
.-
Esimerkki: https://survey.zef.fi/c1nupuyk?accessibility
-
-
Pidä kysymykset selkeänä ja yksinkertaisena: Selkeät ohjeet ja yksiselitteiset kysymykset parantavat vastauskokemusta kaikille.
-
Varmista kontrasti ja visuaalinen luettavuus: Saavutettavuustila parantaa näkyvyyttä, mutta varmista, että käyttämäsi värit ja fontit ovat jo lähtökohtaisesti helposti luettavia.
Huom! Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivin mukaisesti erityisesti julkishallinnon verkkosivujen tulee olla saavutettavia. Zeffin saavutettavuustila vastaa tähän tarpeeseen. Lisätietoja saavutettavuudesta on saatavilla esimerkiksi Aluehallintoviraston (AVI) verkkosivuilta.
Hyödyllisiä resursseja:
-
WCAG 2.1 -ohjeistus: Linkki WCAG 2.1 -sivulle
-
WCAG 2.2 -ohjeistus: Linkki WCAG 2.2 -sivulle
-
AVI:n saavutettavuusohjeet: Linkki AVI:n verkkosivuille