Miksi kauniiseen kyselyyn vastataan todennäköisemmin?

"Pitääkö kyselyn olla kaunis ja mitä edes tarkoittaa 'kaunis kysely'?"

Hyvä kysymys. Sanotaan, että kauneus on katsojan silmissä, mutta meistä varmasti monet voivat olla samaa mieltä, että harvemmin kyselyiden kauneuteen on panostettu. Vastaajakokemuksen sijaan yleensä tärkeintä kun on kerätä mahdollisimman paljon vastauksia ja dataa.

Neurologisesti kiinnostumme ja kiinnitämme huomiomme visuaalisesti kauniisiin asioihin. Kauniit ja esteettiset kokemukset väistämättä muuttavat näkökulmiamme ja mielentilaamme.   

Tutkimusten mukaan kauniit käyttöliittymät jopa tuntuvat helpommilta käyttää. Monimutkaisen  käyttöliittymän voi vakuuttaa olevan jokaisen opeteltavissa, kun ulkonäkö miellyttää käyttäjää. 

Miten kysely sitten voi olla kaunis? Kaunis kysely ei ole ainoastaan ulkonäöltään kaunis, vaan myös vastauskokemus kaiken kaikkiaan on miellyttävä. Tähän vaikuttaa kyselyn loogisuus ja kysymysten asettelu. Kun kysymykset on mietitty yksiselitteiseksi, on vastaaminen nopeaa ja sujuvaa.

Listasimme viisi vinkkiä visuaalisen kyselyn toteuttamiseen:

1. Kaunis, minimalistinen ulkonäkö
2. Tarkoituksen mukainen sivuasettelu
3. Helposti luettava fontti
4. Värien käyttö
5. Johdonmukaisuus

Lue koko blogipostauksemme aiheesta täällä.